Абагульняючы ўрок-гульня па тэме “Сіла цяжару. Сіла пругкасці. Вага.” 7 клас
Мэта: сістэматызаваць веды па пройдзенаму матэрыялу, развіваць уменні прымянення ведаў у гульня-вых сітуцыяцыях, прывіваць зацікаўленасць фізікай, павышаць якасць ведаў шляхам прымянення гульнявых форм урока і здароў’езберагаючых тэхналогій.
Абсталяванне да ўрока: картачкі для адказаў для 18 вучняў, кадаскоп або эпідаскоп для паказу тэстаў
(або надрукаваныя), малюнкі заданняў на дошцы.
Этап урока:
1. арганізацыйны момант-5 мінут (правілы гульні)
Гульня праводзіцца ў 3 туры, кожны з якіх пачынаецца з адборачнага тура. На першых партах знаходзяцца 6 вучняў-удзельнікаў гульні. Вучань, першым адказаўшы на пытанні адборачнага тура, становіцца ўдзельнікам гульні ў тым ці іншым туры.
У кожным туры гуляючым даюцца тэсты: вучні павінны адказаць на 10 пытанняў, да якіх прапаноўва-юцца 4 вырыянты адказаў для выбару правільнага. За правільны адказ (ён дае вучню права перайці да наступнага пытання) налічваецца 10 балаў. Калі вучань адказаў на 5 пытанняў і набраў 50 балаў, ён можа выйці з гульні, атрымліваючы адзнаку “5”. 50 балаў – гэта першая “незгараемая сума”. Калі ж ён, працягваючы гульню, не адказаў правільна на наступнае пытанне, тады павінен пакінуць гульню таксама з 50 баламі. Наступная “незгаемая сума” – 70 балаў, яна адпавядае адзнаке “7”, трэйцяя – 90 балаў. За яе вучань атрымлівае адзнаку “9”. Калі ўдзельнік гульні набраў 100 балаў, ён атрымлівае адзнаку “10”.
Удзельнік гульні мае 3 падказкі: 50 на 50 (указываюцца два няправільных адказы), дапамога класа і дапамога сябра (дапамагае той, на каго ўкажа удзельнік).
2. гульнявая частка ўрока – 35 мінут
Адборачны тур
1 тур. У пачатку пад’ёму ў ліфце чалавек адчувае, што яго прыціскае да падлогі ліфта. Якая фізічная велічыня пры гэтым змяняецца?
А. маса; Б. сіла цяжару; В. вага; Г. вышыня чалавека (рост).
2 тур. Сцірку сціснулі з усіх бакоў. Якая сіла пры гэтым узнікла?
А. сіла цяжару; Б. сіла пругкасці; В. вага; Г. ядзерная сіла.
3 тур Які прыбор служыць для вымярэння сілы?
А. вагі; Б. секундамер; В. дынамометр; Г. лінейка.
Пытанні 1 тура
1. Калі на цела, якое рухаецца, не дзейнічаюць іншыя целы, то яго скорасць…
А. памяншаецца; Б. павялічваецца; В. не змяняецца; Г. роўна нулю.
2. Пасажыры аўтобуса нахіляюцца ўправа, калі аўтобус…
А. паверне направа; Б. паверне налева; В. затармозіць; Г. кранаецца з месца.
3. Два шары рознай масы сутыкнуліся і раз’ехаліся са скарасцямі 2 м/с і 4 м/с адпаведна. Які шар мае большую масу і ў колькі разоў?
А. першы, у 2 разы; Б. другі, у 2 разы; В. першы, у 4 разы; Г. другі, у 4 разы.
4. Канат вытрымлівае нагрузку 1800 Н. Ці могуць на яго павіснуць 4 хлопчыкі масай 50 кг кожны?
А. могуць; Б. не могуць; В. могуць толькі тры; Г. могуць толькі два.
5. Спружына расцянулася на 2 см пад дзеяннем сілы 5 Н. На колькі расцянецца спружына, калі сіла 2 Н?
А. 0,5 см; Б. 1 см; В. 0,8 см; Г. 1,2 см.
6. Які груз падвесілі да дынамометра, калі ён паказвае сілу 1 Н?
А. 1 кг; Б. 100 г; В. 10 кг; Г. 10 г.
7. Пакажыце на малюнку вагу стульчыка, які мае 4 ножкі і стаіць на падлозе.
8. Цела масай 3 кг за 1с набыло скорасць 2 м/с. Якая сіла на яго падзейнічала?
А. 3 Н; Б. 1 Н; В. 2 Н; Г.6 Н.
9. Шар падвешаны на нітцы. Пакажыце сілу цяжару шара на чарцяжы.
10. Якая вага падручніка, калі яго маса 700 г?
А. 7 Н; Б. 70 Н; В. 700 Н; Г. 0,7 н.
Пытанні 2 тура
1. Калі ў чалавека будзе большая вага?
А. калі ён сядзіць; Б. калі ён ляжыць; В. калі ён стаіць; Г. аднолькавая ва ўсіх выпадках.
2. Якая вага яблыка, якое свабодна падае з вышыні 2м?
А. 2 Н; Б. 20 Н; В. 0,2 Н; Г. 0 Н.
3. Як зменіцца сіла прыцягнення паміж спадарожнікам і Зямлёй, калі спадарожнік аддаліцца ад Зямлі?
А. павялічыцца; Б. паменшыцца; В. не зменіцца; Г . такой сілы не існуе.
4. Сіла цяжару на Месяцы… , чым на Зямлі.
А. большая; Б. меншая; В. роўная; Г. роўна нулю.
5. Две машыны рухаюцца з аднолькавай скорасцю. Параўнайце масы машын, калі першая спынілася праз 60 с, а другая – 2 мінуты пасля выключэння рухавікоў.
А. маса другой у 2 разы большая; Б. маса першай у 2 разы бальшая;
В. маса другой у 1,5 разоў большая; Г. масы роўныя.
6. Чаму роўна маса кошыка бульбы, калі на яго дзейнічае сіла цяжару 200 Н?
А. 2 кг; Б. 20 кг; В. 200 кг; Г. 2000 кг.
7. На падлозе вагона ляжыць скрынка. У які бок яе лягчэй цягнуць у момант спынення поезда?
А. по ходу руху; Б. насупраць руху; В. уверх ад руху; Г. уніз ад руху.
8. Пад дзеяннем сілы 150 Н, спружына расцянулася на 15 см. На колькі яна дэфармуецца пад дзеяннем сілы 200Н?
А. 25 см; Б. 15 см; В. 10 см; Г. 10 см.
9. На спружыне падвешаны груз. Пакажыце на чарцяжы сілу пругкасці спружыны.
10. Груз апускаюць на скарасным ліфце. Як змяняецца вага грузу?
А. Павялічваецца. Б. Памяншаецца. В. Не змяняецца. Г. роўна нулю.
Пытанні 3 тура
1. Цела, выпушчанае з рук, падае на Зямлю. Якая сіла вызывае яго падзенне?
А. сіла цяжару; Б. сіла пругкасці; В. вага; Г. сілы не дзейнічаюць.
2. Вучань сеў на лаўку і яна прагнулася. Як называецца сіла, з якой вучань падзейнічаў на лаўку?
А. сіла цяжару; Б. сіла пругкасці; В. вага; Г. сілы не дзейнічаюць.
3. Ці залежыць сіла цяжару ад масы цела?
А. чым большая маса, тым большая сіла цяжару; Б. чым меншая маса, тым большая сіла цяжару;
В. чым большая маса, тым меншая сіла цяжару; Г. ад масы сіла цяжару не залежыць.
4. Цела раўнамерна апускаецца на зямлю. Параўнайце сілу цяжару і вагу цела.
А. сіла цяжару роўна вазе; Б. сіла цяжару большая за вагу; В. сіла цяжару меншая за вагу;
Г. сіла цяжару і вага роўны нулю.
5. На колькі павялічыцца вага сумкі, калі ў яе пакласці груз масай 2 кг?
А. 0,2 Н; Б. 2 Н; В. 20 Н; Г. не зменіцца.
6. Спружына дынамометра расцянулася на 2 см. пад дзеяннем падвешанага груза. У колькі разоў змянілася маса груза, калі спружына расцянулася яшчэ на 1 см?
А. у 2 разы; Б, у 4 разы; В. у 1,5 разоў; Г. у 0,5 разоў.
7. Цела пад дзеяннем сілы 2 Н набыло скорасць 3 м/с за 2 с. Якая маса цела?
А. 3 кг; Б. 333 г; В. 1,3 кг; Г. 12 кг.
8. Які прыбор вы ўзялі б з сабой на Месяц для таго, каб дакладней вызначыць масу цела: дынамометр або рычажные вагі?
А. вагі; Б. дынамометр; В. вагі і дынамометр; Г. ні адно з іх.
9. Чатырохколавы аўтамабіль рухаецца па масту. Пакажыце вагу аўтамабіля.
10. Ці заўсёды падваенне масы цела прыводзіць да падваення яго вагі?
А. Заўсёды. Б. Залежыць ад месцазнаходжання цела. В. Вага ад масы не залежыць.
Г. Не ведаю.
3. рэфлексія – 5 мінут (падвядзенне вынікаў урока, аналіз задач урока, выстаўленне адзнак)
разгарнуць » / « згарнуць